A hozzáadott cukor mennyiségének csökkentése

Az édesipar is jelentős lépéseket tett annak érdekében, hogy palettája minél inkább megfeleljen az egészséges táplálkozás legfrissebb irányelveinek. Az édesipari termékeket előállító vállalatok közös, a fogyasztók oktatására irányuló tevékenységének köszönhetően Magyarországon az édességfogyasztás az utóbbi években egyértelműen elmozdult a magasabb kakaó tartalmú (kevesebb cukrot tartalmazó) termékek felé.

A Magyar Édességgyártók Szövetségének tagvállalatai egyik legnagyobb sikerüknek tartják, hogy az elmúlt 8-10 évben sikerült megtanítaniuk a vásárlókat arra, hogy kerüljék a bevonómasszából készült, alacsony beltartalmi értékekkel rendelkező, rosszabb minőségű termékeket. Ezt folyamatos kommunikációval, sajtótájékoztatókkal, kampányokkal érték el. Mára a piacnak mindössze körülbelül 12 százalékát adják a bevonómasszából készült figurák, és az ár-érzékeny hazai vásárlók is inkább megveszik a jó minőségű, bár magasabb árfekvésű termékeket. A táblás csokoládék piacán az étcsokoládét fogyasztók köre bővül legjobban, így ma már közel 2400 tonnás mennyiséget tesznek ki az antioxidánsokban gazdag keserű csokik. Ez már 20 százalékos piacrészt jelent a korábbi néhány év 15 százalékos értékével szemben.

A Magyar Édességgyártók Szövetsége élen járt a transzzsírsavak kiiktatásáért vívott küzdelemben is. Bár anyagilag minden tagvállalatnak jelentős áldozattal járt, büszkék arra, hogy a legtöbb tagvállalat már jóval a rendelet hatályba lépése előtt megszüntette a transzzsírsav tartalmú termékek gyártását.

A hazánkban előállított bébiételek és italok jelentős része hozzáadott cukor nélkül készül.

A gyümölcsitalok és nektárok gyümölcstartalmát a gyártók növelik a hozzáadott cukortartalom párhuzamos csökkentésével. A gyümölcsitalok gyümölcslé hányadát sok gyártó jelentősen – 12 %-ról 25 %-ra – növelte. Egyre inkább elterjed a természetes édesítőszerek (pl. sztívia) használata.

Új fejlesztésként a polcokra kerültek a 100 százalék gyümölcstartalmú “snackek”, melyek gyümölcspüré alapúak és nem tartalmaznak tartósítószert és hozzáadott cukrot. Az üdítőital gyártók palettáján egyre fontosabb szerepet töltenek be a korszerű összetételű, ásványvízalapú termékek is.

3vissza