Cukortartalom csökkentése

Az elhízottság aggasztó méretű terjedése kapcsán az elmúlt években egyre erősebb reflektorfénybe került a tápanyagok között a cukor, a táplálkozási szokások között pedig a cukor-fogyasztás. Mind az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlásaiban, mind az Európai Unió tagállamoknak szánt reformulációs keret-programjában szerepel a cukor-fogyasztás csökkentésére vonatkozó javaslat.

Bár hazánkban a táplálkozási vizsgálatok rendre azt állapítják meg, hogy Magyarországon az átlagos cukor-fogyasztás alatta marad a javasolt maximális mértéknek (mely szerint a cukorbevitel ne haladja meg a napi energia-bevitel tíz százalékát), a hazai élelmiszeripar elkötelezett arra, hogy fokozatosan csökkentse termékei hozzáadott cukor-tartalmát.

Az élelmiszerekbe a cukor két féle módon kerülhet: egyrészt nagyon sok alapanyagnak természetes cukortartalma van (pl. gyümölcsök, tej), másrészt technológiai, élelmiszerbiztonsági és – természetesen- ízesítési céllal kerül az összetevők közé.

Számos olyan élelmiszer-csoport van, amelyben a cukor tartósító szerepet játszik, gondoljunk például a lekvárokra, amelyek eltarthatósága cukor hozzáadásával biztosítható tartósítószerek használata nélkül. Olyan élelmiszerek is vannak, amelyek összetételét és így cukortartalmát jogszabály írja elő, ezek közé tartoznak például a különféle csokoládék is.

Az egyes termékek cukortartalmának csökkentése tényét a gyártók csak a vonatkozó jogszabályban meghatározott módon jelezhetik a termékek címkéjén. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az adott termékcsoportra jellemző cukortartalomnál legalább harminc százalékkal alacsonyabb cukortartalmat kell ehhez biztosítani. Ennél alacsonyabb mértékű csökkentés ténye a címkéken nem kommunikálható.

Ráadásul a vállalati termékfejlesztési tapasztalatok azt mutatják, hogy a hazai fogyasztók kifejezetten keresik az édes(ebb) ízt és nehezen fogadják el ennek változását. Ezért forgalmuk megtartása érdekében a cégek csak óvatosan, kis lépésekben tudják meglépni a cukortartalom csökkentését. Számos konkrét termék esetében fordult elő, hogy a vásárlók elutasították kedvenc termékeikben a megszokott édes íz megváltoztatását, és a vállalatoknak vissza kellett térni a régi receptúrákhoz a fogyasztóik megtartása érdekében.

A termékpaletta átalakítása tehát csak a fizetőképes kereslet megjelenésével lehetséges, ezért az ÉFOSZ küzd azért, hogy a kormányzat társadalmi célú edukációs tevékenység keretében tanítsa meg a fogyasztókat a kiegyensúlyozott táplálkozás és az aktív, egészséges életmód mikéntjére és követésének fontosságára. Az élelmiszeripar termékfejlesztéssel járulhat hozzá a sikerhez, ezért is született meg a termékek hozzáadott-cukortartalmának csökkentésére irányuló vállalásunk:

Termékeink hozzáadott cukortartalmának fokozatos csökkentésével hozzásegítjük fogyasztóinkat a nemzetközi táplálkozási ajánlások szerinti cukorfogyasztás eléréséhez.

 

Csatlakozott vállalkozások:

Amurex GM Hungária Kft.

Bonduelle Central Europe Kft.

Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft.

Nestlé Hungária Kft.

 

3vissza