A hazai lakosság által gyakran fogyasztott „hagyományos” magyar fogások, különösen nagy mennyiségben fogyasztva nem felelnek meg a korszerű táplálkozástudományi elveknek, többnyire magas a só-, cukor-, zsír- és energiatartalmuk. Az elhízottság társadalmi szintű csökkentéséhez ezért nagy szükség lenne arra, hogy mi fogyasztók megismerjük tápanyag szükségletünket és étrendünket ennek megfelelően tanuljuk meg összeállítani mind minőség, mind mennyiség tekintetében.
Vásárláskor az előrecsomagolt élelmiszerek csomagolásán figyeljünk az energia-tartalomra. Ha főzéskor az ételek elkészítésének technikáját körültekintően választjuk meg, már kis változtatással is (például zsiradékban sütés helyett párolással készítjük el az adott fogást) jelentősen csökkenthetjük ételeink energia-tartalmát.
Magyarországon van Európán belül a legtöbb kórosan elhízott ember
Érdekes tény, hogy Európában gyakorlatilag mindenhol ugyanazok az élelmiszerek vannak forgalomban (mindenhol kapható zsírosabb sajt, sonka, pékáru, tészta, édesség, snack, üdítő), a statisztikák szerint mégis nagy különbség van az országok lakosságának egészségi és elhízottsági állapotában. Magyarország régiós szinten is kimagaslóan kedvezőtlen eredményeket tudhat magáénak ebben a tekintetben: az OECD adatai alapján az egészségügyi szempontból már kockázatosnak tekintett elhízás részaránya Romániában 8 százalékos, Magyarországon 28,6 százalékos, amivel Európában sajnos csúcstartók vagyunk. Ebből az következik, hogy nem lehet az élelmiszeripart és az előrecsomagolt élelmiszereket egyedüli felelőssé tenni az elhízottság mértéke miatt, sajnos a hazai fogyasztók túlzott kalória-bevitele párosul a rendkívül mozgásszegény életmóddal.
Az élelmiszeripar mindazonáltal tisztában van a kérdésben játszott fontos szerepével, és saját eszközeivel szeretné segíteni fogyasztóit az egészséges életmód megvalósításában. Ezért az aktív, egészséges életmód elősegítése mellett az „Együtt a fogyasztókért” kezdeményezés keretében az élelmiszerek kalória-tartalmának csökkentése érdekében elfogadott vállalásunk:
Hozzásegítjük fogyasztóinkat az életkoruknak és fizikai aktivitásuknak megfelelő, optimális mennyiségű kalória-bevitelhez.*
*Az egyes összetevők felhasznált mennyiségének csökkentésére, illetőleg a termékfejlesztésre vonatkozó vállalások részleteit az aláírók az egyes termékkörök vonatkozásban külön dolgozzák ki.
Csatlakozott vállalkozások:
Bonafarm Csoport- Pick Szeged Zrt.
Bonafarm Csoport- Sole Mizo Zrt.
Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft.
Frieslandcampina Hungaria Zrt.